Nya pendelbåtarna

Började dagen med att läsa ett inlägg på Cyklistbloggen om de nya pendelbåtarna som kommer sommaren 2015 och huruvida pendelcyklister kommer lockas till linjen mellan Söder och Norr Mälarstrand.

20140318-094835.jpg

Håller med om grundtesen att om den verkligen ska avlasta Slussen under ombyggnadet och locka pendelcyklister som inte har busskort så behöver just den linjen åtminstone under en period vara gratis precis som den av Stockholm stad finansierade färjan mellan Södermalm och Hammarby sjöstad till vänster. Däremot så behöver man inte som det låter på Cyklistbloggen ha månadskort för 790 kr för att åka med den ett par ggr i veckan. Reskassa och 25 kr (15kr vid reducerat pris) räcker för enstaka resor så chansen att en hel del pendelcyklister tar den här linjen de gångerna de matchar färjan är rätt stor. Framförallt om de ska bortom/från Kungsholmstorg när de kommer/åker från/till Söder Mälarstrand. Men att 590 av beräknade 610 resenärer i morgonrusningen i Trafikförvaltningens uträkning skulle bli cyklister lär dröja med det här upplägget. Snarare som Cyklistbloggen också skriver så kommer det bli en stor del kollektivtrafik-resenärer med busskort som kan lockas att börja cykla några dagar i veckan via färjan och det är förstås också bra om det kan avlasta den i rusningstrafik överbelastade kollektivtrafiken. Min slutsats är att under en övergångsperiod på säg 6-7 månader utanför sommarsäsongen så finns det mycket att vinna på att låta just denna linje vara gratis. Det lär inte bli något enormt intäktsbortfall då de flesta som annars skulle åka redan har månadskort.pendelbåt stockholm söder mälarstrand norr mälarstrand

 

Den eldrivna pendelbåt som ska sättas in på Sjövägen i höst som jag skrivit om tidigare blir inte riktigt som det var tänkt, återkommer till det i ett senare inlägg. Nedan är en inredningsskiss på eldrivna katamaranen Elvira för 30 passagerare som vi vill bygga som skulle kunna se ut så om den gick som pendelbåt. Läs mer om Elvira i den crowdfunding vi gjorde över nyår. Den är inte på något sätt optimerad för just pendling och 30 passagerare är satt för att klara den på 1 kapten utan ljungman eller matros. Återkommer även till det i senare inlägg.

39

  • Jag tror också enstaka cyklister kan använda sig av SL’s ”Reskassa”, men med en turtäthet på max var 20:e minut tror jag det blir rätt få. Hade turtätheten under rusningen legat på säg 5-minuterstrafik hade det nog kunnat locka spontanåkande cyklister, men en av fördelarna med cykeln är ju att man slipper passa någon annans tid – vem vill hoja ner till en brygga och stå och vänta i kanske en kvart, när cykelturen runt bara tar några minuter?

    • Jeppe D Larsen

      Yes, min erfarenhet från Sjöstadsfärjan så är 15 minuterstrafik smärtgränsen, när de ändrade till 20 minuterstrafik i lågtrafik så åker en hellre runt de flesta gångerna om en inte hinner precis. I rusningstrafik går de var 10:e minut och då är det alltid värt att vänta.

  • Notera också att med reskassa kommer tur-och-returpendlande kosta 50 spänn per dag, eller 250 i veckan. Det blir snabbt rätt dyrt.

    • Jeppe D Larsen

      Svarar här också:Du kan använda reskassa 7 enkelresor per vecka innan det blir dyrare än månadskort men jag förstår din poäng. Håller med Dmitri som kommenterade på cyklistbloggen, ett båtkort för 100kr/månad för just den här båten skulle lösa detta för cyklister och dessutom vara en form av incitament för att cykla resten av resan utan att det subventioneras till 100%.

  • Pingback: Pendelbåt över Riddarfjärden avlastar kollektivtrafiken | Cyklistbloggen()

  • Ms_Xx

    Kommer det alltså att kosta 25:- enkel resa om man har reskassa?
    I så fall kommer jag (som bor och jobbar så att linjen ligger perfekt till hands) att välja att ta den om det spöregnar eller stormar. Att pendla för 25:-/enkel resa och i princip inte vinna någon tid (men få en stunds skön avkoppling) mer regelbundet är bara inte värt det.
    Önskar att SL skulle införa båtkort för alla oss som inte behöver/vill köpa SL-kort. Då skulle jag även välja ta Djurgårdsfärjan då och då, snacka om ökad livskvalitet om det fanns den möjligheten!

    • Jeppe D Larsen

      Håller delvis med. Tror Dmitris förslag i kommentar på cyklistbloggen om båtkort för 100 kr/månad skulle kunna lösa det problemet. Men då tror jag den bara bör gälla denna färja annars blir det en för stor subvention som skapar trängsel i t ex Djurgårdsfärjan. Kanske att den gällde under lågsäsong i alla andra färjor t ex.

      • Ms_Xx

        Måste lägga till att jag tycker att det är sjukt märkligt att SL-kort gäller för obegränsade resor på Djurgårdsfärjorna, men man kan inte använda reskassa där. Vridet. Bojkottar därför den linjen. SLs prispolitik verkar helt gå ut på att tvinga alla som vill använda deras service att köpa månadskort (vilket inte lär öka resandet bland de som har bil, som borde vara den grupp man helst vill fasa över till kollektivtrafik).

        • Jeppe D Larsen

          Håller med! om jag åker buss med reskassa innan så kostar ju den resan 45+25 kr, idiotiskt. Men nu när Sjövägen även fått Reskasse-alternativet så hoppas jag att de även styr upp Djurgårdsfärjan snart.