Började dagen med att läsa ett inlägg på Cyklistbloggen om de nya pendelbåtarna som kommer sommaren 2015 och huruvida pendelcyklister kommer lockas till linjen mellan Söder och Norr Mälarstrand.

20140318-094835.jpg

Håller med om grundtesen att om den verkligen ska avlasta Slussen under ombyggnadet och locka pendelcyklister som inte har busskort så behöver just den linjen åtminstone under en period vara gratis precis som den av Stockholm stad finansierade färjan mellan Södermalm och Hammarby sjöstad till vänster. Däremot så behöver man inte som det låter på Cyklistbloggen ha månadskort för 790 kr för att åka med den ett par ggr i veckan. Reskassa och 25 kr (15kr vid reducerat pris) räcker för enstaka resor så chansen att en hel del pendelcyklister tar den här linjen de gångerna de matchar färjan är rätt stor. Framförallt om de ska bortom/från Kungsholmstorg när de kommer/åker från/till Söder Mälarstrand. Men att 590 av beräknade 610 resenärer i morgonrusningen i Trafikförvaltningens uträkning skulle bli cyklister lär dröja med det här upplägget. Snarare som Cyklistbloggen också skriver så kommer det bli en stor del kollektivtrafik-resenärer med busskort som kan lockas att börja cykla några dagar i veckan via färjan och det är förstås också bra om det kan avlasta den i rusningstrafik överbelastade kollektivtrafiken. Min slutsats är att under en övergångsperiod på säg 6-7 månader utanför sommarsäsongen så finns det mycket att vinna på att låta just denna linje vara gratis. Det lär inte bli något enormt intäktsbortfall då de flesta som annars skulle åka redan har månadskort.pendelbåt stockholm söder mälarstrand norr mälarstrand

 

Den eldrivna pendelbåt som ska sättas in på Sjövägen i höst som jag skrivit om tidigare blir inte riktigt som det var tänkt, återkommer till det i ett senare inlägg. Nedan är en inredningsskiss på eldrivna katamaranen Elvira för 30 passagerare som vi vill bygga som skulle kunna se ut så om den gick som pendelbåt. Läs mer om Elvira i den crowdfunding vi gjorde över nyår. Den är inte på något sätt optimerad för just pendling och 30 passagerare är satt för att klara den på 1 kapten utan ljungman eller matros. Återkommer även till det i senare inlägg.

39